Om Marit Clausen

IMG_1173.JPG

-Hvad går dine opgaver hos SPROGKLAR ud på?

Generelt skal jeg være med til at udvikle og lede korte og længerevarende projekter og organisere, udvikle og afholde specialiserede kurser for pædagoger, forældre og logopæder. Jeg er også projektleder på SPROGKLARs nye online læringsplatform, Nebula. Jeg har besøgt dagtilbud med henblik på at videreudvikle indholdet på platformen, og jeg står også for koordinering med vores IT-folk og er lige nu i gang med at udforme materialer til platformen.

Jeg håber, at jeg med min baggrund som audiologopæd og min forskningsmæssige erfaring med projekter om børns sprog kan være med til at understøtte og udvikle SPROGKLARs arbejde – både i forhold til alment sprogunderstøttende arbejde med et- og flersprogede børn, men også i forhold til børn med sproglige vanskeligheder, der har brug for mere hjælp. 

 

-Hvad er det mest spændende ved at arbejde for SPROGKLAR?

Jeg har kun været i SPROGKLAR i et par måneder, men jeg kan sige, at noget af det, som jeg synes er mest spændende at arbejde med, er, at jeg får lov til at fokusere på, hvordan den nyeste forskning på børnesprogsområdet kan implementeres i praksis, så vi igennem et samarbejde med forældre og pædagoger kan understøtte børns sprogudvikling mere alment men også igennem logopæder prøve at hjælpe de børn, der har vanskeligheder med udviklingen af sprog og tale. 

 

-Hvilke tre ting ville du medbringe til en børnehave uden strøm, som kunne underholde børnene?

Masser af bøger – eventyr, rim og remser, sjove historier med og uden bogstaver, og hvad der ellers måtte findes. Bøger kan man aldrig få nok af, og det er både hyggeligt at læse sammen, men det er også fantastisk for børns sprog og tidlige læsefærdigheder. 

Et legetøjskøkken, dukker og biler for at dykke ind i forskellige ”lade-som-om-universer” med børnene. Fra forskningen ved vi, at ”lade-som-om-lege” (pretend play) er en vigtig kontekst for børns udvikling af socialkognitive færdigheder, kreativitet og sprog. 

Magnetbyggeklodser i forskellige farver og størrelser samt nogle med tal og bogstaver på. Dette var faktisk min julegave til min nevø på 4 år. Vi byggede mange forskellige ting sammen, fx en bil, et pariserhjul, en stjerne, et tårn og et hus. På huset skrev vi hans navn med magnetbogstaverne og hans alder som husnummeret. Vi fik talt en masse, mens vi var i gang med vores små byggeprojekter: Har du en blå trekant?… Måske vi kan sætte den røde firkant på den grønne lange magnet… Kan du give mig brikkerne med ”T”, ”I” og ”M” på, så vi kan skrive Tim?… osv. Vi gik virkelig på opdagelse i sproget og havde det hyggeligt og sjovt samtidig. 

 

-Når du ikke er på arbejde, hvad bruger du så mest tid på?

Min familie. Jeg kommer fra Sydslesvig og min familie er spredt ud over Tyskland og helt ned til Østrig, så det kræver lidt tid og planlægning at tale med og se hinanden. Derudover har jeg min egen familie, som består af min kæreste og hans to børn, som jeg elsker at være sammen med. 

 

-Hvad er dit bedste tip mht. til at udvikle børns sprogtilegnelse i praksis?

Lyt, vær nærværende og opmærksom på barnets ytringer og grib barnets interesser. Ud fra det vil der opstå gode samtaler og sproget får mening – det er en god drivkraft for børns sprogtilegnelse.